SKRIVET: 2010-11-14, kl 08:00:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Presentation om Emma

Hejsansvejsan! :)

Mitt namn är Emma Csendes, jag är 16 år och pluggar på Berga Naturbruksgymnasium, första året. Jag bor på skolans internat som ligger i Västerhaninge under vardagarna, och annars hemma på Södermalm. Jag älskar att träna och arbeta med djur, och har själv en häst, en hund, två katter, två sköldpaddor och massa fiskar.

Hästar är dock det djur jag intresserad mig av mest och brinner för. Jag har ridit i princip hela mitt liv, och hart skötare/medryttare/fodervärd på en hel del hästar genom åren. Nu har jag fått min absoluta drömhäst, som kommer stanna hos mig föralltid. Det arabiska fullblodet Virgio Pijano, som är född -96 och är e: Bajano ox.

Jag har ridit och tränat honom i snart 2 år, men han blev min även på pappret först i somras. Våran resa har varit en riktig berg-och-dalbana, med mycket motgångar och framgångar. Det har varit blod, svett och tårar, bokstavligen. Men det har varit värt varenda sekund, för Pijano är verkligen en på miljonen. Vi har tävlat upp till nationellt, med placering, och har tävlar i dressyr, hoppning och working equitation. Målet är även att vi ska starta fälttävlan 2011.

Det högsta vi hoppat uppsuttet är 1,35 m och Pijano är löshoppad 1,40. På träning rider vi rörelser upp till grand prix-nivå, som piaff, seriebyten, galoppiruetter osv. Och förutom ridningen håller vi på mycket med show & trick-träning, inför filminspelningar och uppvisningar. Lite exempel på trick som Pijano kan, är stegra, ligg, buga, kompliment, spansk skritt, spela död.. Sen tränar vi även en del frihetsdressyr och arbetar mycket från marken. Mitt nya mål nu är även att köra in honom.

Jag bloggade tidigare på www.pijano.blogg.se :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0