SKRIVET: 2010-11-15, kl 20:52:50 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Dagens ridpass

Red utan sporrar och spö idag, jag tycker det är viktigt att variera så att det tillsist inte är så att bara en grej "fungerar". Pijano fick ändå vila igår, så han var överladdad nog haha! ;)

Vi skrittade ut på lång tygel först, och sen gick vi till ridhuset. I övningen jag tänkt ut skulle jag bara rida fram på stora mittvolten, alltså under hela framridningen lämnade jag inte volten. Jag red dock på rakt spår inom volten och så, och red mycket halvhalter och halter, öppna, sluta, skrittpiruetter. Bytte varv efter varje övning och gjorde likadant i det andra varvet så att det skulle bli lika i båda varven. Pijano fick gå i en lång och låg form, och jag red lätt eller stod i lätt sits hela tiden.

Sen när han kändes framriden och fin fick han en skrittpaus, innan vi började med övningen. Det var att rida ett lätt dressyrprogram, ett svårare, och ett lätt igen. Med halter lite här och var hela tiden, men annars inget annat. Jag valde att rida LB:1 med endast lättridning/lätt sits, och med rätt form för den klassen på tävling. Pijano var fin. Direkt efter red jag ett Msv-program, som det blev att jag efter ett tag improvecerade lite.. Tog galoppiruetter efter skrittpiruetterna bland annat, bara för att han skulle få mer tryck. Just skrittpiruetterna är knixigt utan spö eller sporrar ibland, varför vet jag inte, kanske är det för att vi inte så ofta tränar skrittpiruetter "normalt", utan endast på träning eller tävling, och då har jag ju sporrar. Men det får vi jobba på!

Efteråt det programmet blev det så iallafall, att jag red lite hur som helst, för att det inte fanns möjlighet att rida programmet på ett bra sett. Men Pijano kändes iallafall fin och positiv, eftersom han hela tiden hade något att göra. Jättebra övning för honom, då blir det inte att man bara rider runt, runt. Samtidigt är det ju alltid bra att program-träna också! :)

Travade av honom lång och låg och tränade lite ridning utan huvudlag också. Dock satt tränset fortfarande på, eftersom vi har vissa regler på min skola.. Men det gick helt okej för att vara så länge sedan! Sen skrittade vi ut på lång tygel igen, och Pijano kändes väldigt nöjd, det blev lagom krävande för honom idag. Han blev av med massa överskottsenergi och blev samtidigt inte alls trött. Ska rida den här övningen, fast med andra program och sånt då och då nu, för det gav verkligen bra resultat!

Nu blev det här ett väldigt långt inlägg, vill ni ha typ så här mycket text eller vad tycker ni? Det är ju ändå ni som ska tycka att det är intressant att läsa, så berätta gärna vad ni tycker!


Bilden är inte från idag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0