SKRIVET: 2010-11-28, kl 08:00:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Åh, stalltjänst, vad underbart

Eller ah fast ne.. Inte direkt :)

Imorgon börjar min stalltjänst igen, åh.. vad jobbigt. Det har inte känts speciellt jobbigt tidigare, men just nu känns det som pest.. :( Jag har haft turen att sluppit stalltjänsten sen höstlovet, men nu är det minsan min tur igen. Vi har ju det upplagt så, att alla vi som har häst i vårat elevstall (tror det är 9 boxar), hjälps åt att sköta allt i stallet, veckovis två och två. Vi sköter stallet helt själva med andra ord, alla fodringar osv. För att ni ska förstå lite vad stalltjänsten innebär, skriver jag lite random scheman hur det kan se ut i regel under stalltjänsten.

Stalltjänst på skoldagar.

07:00 - Ge hästarna kraftfoder inne, ta ut dem och ge dem hö i hagen, sopa stallgången.
08:00 - Äter frukost själv.
08:40 - Lektioner.
12:00 - Äter lunch själv.
12:15 - Ge hästarna lunch i hagen.
12:45 - Lektioner.
16:00 - Ta in hästarna, ge dem eftermiddags foder.
17:00 - Mockar min egna box, tar hand om min häst, rider osv, eller gör nått annat.
20:00 - Ge hästarna kvällsmaten, sopa stallgången.
20:30 - Går på kvällsfikat och chillar galet.

Stalltjänst på helger.

07:00
- Ge hästarna kraftfoder inne, ta ut dem och ge dem hö i hagen. Mocka alla boxar i hela stallet, fixa alla höpåsar, alla hinkar med kraftfoder och sopa stallgången.
09:00 - Går och lägger mig, eller hittar på nått annat.
12:00 - Ge hästarna lunch i hagen.
12:30 - Kanske rider, eller hittar på nått annat.
16:00 - Ta in hästarna, ge dem eftermiddags foder, spola allas ben, kratsa allas hovar.
20:00 - Ge hästarna kvällsmaten, sopa stallgången.

Det ser verkligen inte alltid ut precis såhär, men så här kan det se ut. Dock varierar allt lite, inte tiderna för fodring självklart, men iallafall :)

Alltså måste man även ta hand om alla hästar under helgen, helt. Det är för att dem som bor långt borta inte kan komma ut till hästarna på helgen, och man får inte sova på skolan på helger om man inte har stalltjänst. Så det är mycket mer jobb på helger, med andra ord. Man känner sig rätt slut efter en hel vecka med stalltjänst, plus att satsa på skolan med prov osv.. tro mig! ;)

Aja, man ska inte vara negativ iallafall. Men kul är det inte, mest slitsamt. Tur att stallet ligger väääldigt nära iallafall hehe.. Det tar kanske 2 minuter för mig att gå från mitt rum till Pijanos box.. Sen ligger allt annat ännu närmare stallet. Men anyway, man blir ju lätt lat..

Detta är ett tidsinställt inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0