SKRIVET: 2010-12-10, kl 14:19:00 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Working Equitation

En annan grej jag ofta får frågan om att skriva, är om ridsportsgrenen WE, alltså working equitation. Det är alltså en ganska ny ridportsgren, som kommer från typ Portugal och är en gren som bygger på de flesta andra grenar. Alltså, det finns lite av varje i WE. Det är ju tre moment - precis som i fälttävlan, fast ett dressyrmoment, ett teknikmoment och ett speedmoment.

Dressyrmomentet kommer först, då är det ett "vanligt" dressyrprogram, precis som i vanlig dressyr. Vissa program är ganska lika, speciellt i lätta klasser. Men annars fokuserar man på lite annat än i vanlig dressyr. Som i tex svår klass, rids hela programmet på stång och enhandsfattning - alltså blir det ganska svårt med andra ord. Då ingår ingen trav i hela programmet, utan bara skritt och galopp. Men även galoppiruetter, byten osv. Jag tävlar ju just nu i medelsvår klass, det rids på kandar (dock inte för ponny) och programmet är ganska likt vanliga Msv-program. Men ändå inte haha. Alla dressyrprogrammen för WE hittar ni HÄR.


Jag & Pijano, dressyrmomentet i MSV-WE, regional tävling. Vi fick typ 68 %, och vann.

Efter dressyrmomentet kommer teknikmomentet. Då rider man en bana med hinder, som man dock inte hoppar över då haha. Den liknar banan man har i trail i westernridning lite, fast i WE rider man ju i vanlig utrustning, engelsk sadel, kandar/träns, hjälm osv. I teknikmomentet ska man rida banan så snyggt som möjligt, hästen ska gå i form, rätt galopp osv. Det bedöms typ som ett dressyrprogram, med poäng för varje rörelse och moment på banan.


Jag & Pijano, teknikmomentet från samma tävling. Kommer inte ihåg poängen, men vi vann här också.

Sen är det speedmomentet, det är som en omhoppning. Man rider teknikbanan så snabbt som möjligt. Då spelar det ingen roll hur det ser ut, men man får avdrag för att ha ner hinder osv. Speeden tycker hästarna ofta är hur kul som helst, det påminner ju lite om agillity för hundar haha. Ryttarna brukar också tycka det är kul hehe..


Jag & Pijano, speedmomentet från samma tävling. Snabbast med minst fel, vinst igen haha.

Man räknar ihop resultatet från alla moment, precis som i fälttävlan. Tävlingen som filmerna är ifrån behövdes det dock inte mycket fundering, jag och Pijano var vinnare i alla tre momenten hehe, men det har inte varit så för oss innan, och då är det ju lite spännande innan man får reda på resultatet. Dressyren är typ viktigast, det är där man kan plocka mest poäng. Men de andra två väger självklart in väldigt mycket de också ;) Men WE är en gren jag verkligen rekommenderar alla att prova på, mer detaljer osv finns på ridsports hemsida, som jag länkade högre upp i inlägget. Jag tävlar ju i dressyr och hoppning i vanliga fall, men jag älskar verkligen WE-tävlingar. Underbar stämning och det är huuur kul som helst att rida. Jag kommer satsa på WE mer 2011, utan tvekan!

Jag har aldrig ridit i lätt klass, utan gick upp direkt i medelsvår. Jag har ridit tre WE-tävlingar (tyvärr finns det ju inte speciellt många per år, hoppas det blir fler 2011), och det har gått väldigt bra för mig & Pijano i den här grenen. Första tävlingen var en regional, då vi kom 3:a. Andra tävlingen var en nationell, då vi kom 2:a!! Sen senaste var en regional, som vi vann! :)

Det gör ju att man blir väldigt sugen på mer.. Sen har vi även varit på landslagsmönstringen för EM/VM 2010, och var det enda svenska juniorekipaget på landslagsnivå. Meningen var att jag skulle rida som junior i landslaget alltså, men tyvärr blev det inte så det här året :( Jag började ju i skolan osv. Men jag tror faktiskt att jag kommer åka på landslagsmönstringen 2011 igen, och kanske satsa på det då. För det vore ju verkligen hur kul som helst att rida som första svensk junior någonsin i landslaget..

Jag tränar inte alls mycket WE hehe, även om man kanske tror det. Jag gjorde det ett tag tidigare, eller red några träningar för Eva Eternell Hagen. Men annars har det max sett ut som här nedan haha. Men det räcker, det är som en rolig grej för mig och Pijano, och så länge han är lydig och jag håller koll på banan behövs inte jättemycket träning faktiskt.. Jag har inte råd eller tid att åka och träna WE för tränare tyvärr, även om det hade varit kul :(


"WE-träning" haha ;)

Kommentarer
Postat av: Amanda

BRA inlägg om we :D Fan, jag tycker om er blogg men suger på att kommentera. I AM SORRY; ni är grymma!

2010-12-10 @ 21:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0