SKRIVET: 2010-12-10, kl 13:44:33 | PUBLICERAT I: Emmas inlägg

Riktig piaff..?

Det är rätt ofta jag får frågan om det verkligen är "riktig", dressyrmässig, piaff Pijano kan eller mer som ett trick. Grejen är den, det är inte lärt som ett trick. Han kan inte piaff utan ryttare, förutom vid tömkörning typ. Det är heller inte att han är lärd att ta steg så, eller travar på stället. Så jag skulle säga att det är riktig, dressyrmässig piaff han kan. Visst, han har inte lika mycket steg och "flashighet" som stora dressyrhästar, men han samlar sig och gör faktiskt piaff. Tyvärr har jag inte så mycket film, men det finns en från i somras som jag tänkte visa, så får ni bilda en egen uppfattning - är det riktig piaff eller showpiaff, enligt er?

Piaffen börjar ca 1 minut in i filmen, och det finns även en piaffvändning med i klippet. Denna filmen är inte den bästa piaffen Pijano kan, det var ett ganska oseriöst pass i värmen, men iallafall! Säg vad ni tycker :)


Kommentarer
Postat av: Amanda

Enligt mig är det en piaff men den ser inte ut som man önskar. Han sätter sig inte bak utan lättar istället och lägger vikten framåt vilket de inte ska göra egentligen. Men det tror jag ni kan jobba på ;D

2010-12-10 @ 14:46:38
Postat av: anna

Jag skulle säga att det är en piaff, inget trick. Trick är något hästen gör på kommando eller självmant (enligt mig) utan ryttare. Alla har vi olika åsikter om detta dock, men jag tycker att det ser ut som en piaff, så det är bara fortsätta i den stilen !! Grym blogg btw :)

2010-12-10 @ 16:03:58
URL: http://publishanna.blogg.se/
Postat av: Emily

Han ser ganska stor ut, hur hög är han egentligen? ^^ Jag tycker det ser ut som Piaff iallafall! Det är vad jag skulle kalla det iallafall ;) Är lite kär i hans trav med måste jag säga.. han kan få dela med sig lite till min tjockis..

2010-12-10 @ 16:57:12
URL: http://memily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0